www.fym.dk - Frank make things
 www.fym.dk Login

Login
News
Activities
Quotes
Tech Notes
Mindstorms
Quadbike
FYM's weblog
GSM Cell ID
Agria fejemaskine
PS2
Links
  BitMax.dk
  hrumpf.dk


Agria fejemaskine


Jeg har gennem et huskøb fået fat i en Agria fejemaskine.

Modellen er vist en 1700. Det siges den var i sortiment i starten af fabrikkens levetid, lige efter 2. verdenskrig.

2006Q1

Jeg har haft problemer med rust i tanken, og utæt benzinhane.

For at overkomme disse problemer har jeg fået købt en standard benzinstuds og så fået lavet en "møtrik" der skrues på benzintanken og derpå monteres studsen. Altså forsvinder benzinhanen, men så længe det er tæt gør det vist ikke det store.

For så at undgå flere problemer med at kaburatoren stopper til har jeg monteret et benzinfilter mid på slangen.

Måske det også var en ide at få malet tanken ind og udvendig - måske.

Wikipida: http://de.wikipedia.org/wiki/Agria (Men der er kun på tysk)

Fabrikken: http://www.agria.de

I et forsøg på at få hjælp: http://www.lav-det-selv.dk/phpbb2/viewtopic.php?p=47839 

2006Q2:

Kaburator rensning og rust problemer, står oven for.

Et olieskift var nok sundt, så der blev tømt 2l af - SORT gammel olie - og hældt 2,5 liter 10-40 på - det er nok lidt mere sundt.

Koppen under luftfilterert er nu blevet flydt med olie, som forslået. Maskinene gik i stå, og ved næste start mærkedes som om den "sad fast" - dette skyldes nok at luften ikke var olie mættet og derfor ikke smurte stemplet.

Min flyder i kaburatoren, der skal lukke for benzinen når der er nok, lukker ikke, således flyder benzinen direkte i resten af kaburatoren og selve luftslangen - så flyderen skal jeg have ordnet.

2006Q3:

Efter benzinslange udskiftning, montering af filter og benzinhane samt andre modifkationer, skulle maskinen være klar. Men den hænger fat efter en tid..

Nu ved jeg hvor alle mine problemer kommer fra - 2-takter skal have olie i benzinen, og denne vitale viden glemte jeg, derfor satte stemplet sig - katastrofe!!

2007Q1:

Jeg har her arbejdet på at få stemplet løsnet, og dette lykkedes (Ved at skille hele topstykket fra hinanden).

Der kom liv i dyret med hjælp fra Diselstarter, men benzinen vil ikke rigtig flyde, så kaburator rensning og reperation en gang til..

Så nu skal jeg have samlet og repereret min kaburator (Der flækkede) og maskinen skulle være kørende igen...

2008:

Den har kørt - men ikke det store - den kører 4 minutter og så går den i stå - nok på grund af uensartet benzin tilførsel.

2009:

intet at berette.

2010Q2/Q3

Hen over sommeren er der blevet indkøbt en ny "vergasser" på et stumpe marked - 50,- for sådan en - og så virkede den med det samme - imponerende...

2010Q4

I december er sneen begyndt at falde (Igen) - så var det måske på tide den blev fikset. Den 11/12 havde jeg en 2-takter ekspert forbi for at se på den. Et træk og den startede, dejligt. Den gik godt i et minut, og så satte den ud....

Der blev pillet, der blev skruet, der blev søgt - så kom han frem til at det var luftfilteret der ikke var træk nok i - af med filteret og "ren" slange - det virkede!! Ved samme lejlighed fandt jeg så ud af at det IKKE er et olie filter, så skålen skal bare være tom og noget af filter indholdet er nu pillet ud - det er jo ikke ligefrem landbrugs arbejde den laver.

Den 16. skulle den så feje sne... Den starter ved andet træk, men der var stadig ikke nok træk i luftindtaget. Af med skålen i bunden af filteret og så skete der noget. I røg og larm, blev der fejet fortorv på 15 minutter, helt rent.

Så bliver det spændende at se hvor lang tid den holder sig kørende...

2012Q4

Den kører som den skal!! 

Der var lige noget med overspænding fra tændrørshætten til stel (Sne er vådt når det smelter), men det blev klaret ved at flytte hætten 45 grader.




2006-02-21 10:15:15 / FYM

Powerd by Bitraweb
on www.bitmax.dk